Rješenjem Državnog inspektorata RH o uklanjanju nepravilnosti zatečenih u inspekcijskom postupku provedenom u trgovačkom lancu SPAR Hrvatska d.o.o. Zatečene nepravilnosti odnose se na zatečene nepropisno označene medove, a za koje je nedvojbeno utvrđeno da se ne radi o starim zalihama meda nabavljenim prije 01.01.2019. godine. Tada je na snagu nastupila puna primjena Izmjena Pravilnika o medu (NN 55/2015, 47/2017) i kojima je postalo obvezno navođenje svih zemalja podrijetla meda.

 

Pobjeda argumenata i činjenica UPU PGŽ

 

Ovakvo postupanje Državnog inspektorata, nedvojbeni je dokaz opravdanosti argumenata i činjenica koje je UPU PGŽ podastrijela u svojoj Prijavi nezakonito označenog meda od 11.08.2020. To je također i javni dokaz kako pojava nezakonito označenog meda na hrvatskom tržištu nije slučajna. Sada kada je su se i institucije službeno upoznale s tom činjenicom, postavlja se pitanje kakav stupanj zaštite imaju hrvatski potrošači meda? Ovim pravnim presedanom otvara se mogućnost da Državni inspektorat inspekciju proširi i na druge trgovačke lance na teritoriju Republike Hrvatske. UPU PGŽ ga poziva da to i napravi!

Isto tako, otvara se mogućnost i za sve hrvatske potrošačke i pčelarske organizacije i pčelarske udruge da postupe kao i UPU PGŽ te provjere situaciju sa medovima koji se nezakonito stavljaju na tržište na području njihova djelovanja. S ovog mjesta ih pozivamo da to i učine

 

 

Reagiranje UPU PGŽ na odgovor Državnog inspektorata

 

U nastavku dajemo cjelovito Reagiranje Udruženja pčelarskih udruga Primorsko-goranske županije – Primorsko-goranskog pčelarskog saveza (UPU PGŽ) na Odgovor Državnog inspektorata od 28.09.2020 (PDF, 1.047 MB). Napominjemo kako je vidljivo da još uvijek postoji nekoliko nedovoljno jasnih elemenata u praksi i postupanju Državnog inspektorata. U reagiranju se na njih ukazuje, a sve u cilju podizanja stupnja funkcionalnosti zaštite hrvatskih potrošača.

 

Omišalj,  31.10.2020. godine

 

 

Republika Hrvatska, Državni inspektorat

Šubićeva 29, 10 000 Zagreb

N/p. dr.sc. Andrija Mikulić, Glavni Državni inspektor

 

Predmet:        Odgovor na dopis Državnog inspektorata od 28.09.2020. godine povodom prijave UPU PGŽ za nezakonito označavanje meda i njegovo stavljanje na tržište (prijavljeni subjekt u poslovanju s hranom: SPAR Hrvatska d.o.o. Zagreb).

  • Pitanja vezana uz način postupanja i dostavu odgovora Državnog inspektorata
  • Zahtjev za postupanjem u ostalim trgovačkim lancima na hrvatskom tržištu

 

Poštovani gospodine Glavni Državni inspektore!

 

Na početku mojeg odgovora, dozvolite mi da Vam se zahvalim na postupanju u postupku koji je otvoren temeljem naše prijave od 22.08.2020. godine. Naime, rezultati inspekcijskog nadzora su pokazali kako je naša prijava bila opravdana. Pokazali su i da smo bili u pravu te da je utvrđeno činjenično stanje kako se nije radilo o starim zalihama meda već da je SPAR Hrvatska d.o.o. Zagreb, postupao protivno odredbama Pravilnika o medu (NN 55/2015, 47/2017) te na svojim policama nudio nepropisno označene medove. Raduje nas činjenica kako je Državni inspektorat vrlo brzo započeo sa postupkom i u vrlo kratkom vremenu zaključio postupak.

 

Zahvaljujemo se također i na informaciji da ste predmetnom subjektu izdali Rješenje o otklanjanju nepravilnosti utvrđenih nadzorom. Vjerujemo kako ćete povesti računa o tome jesu li utvrđene nepravilnosti otklonjene i predmetni proizvodi uklonjeni sa tržišta. Mi ćemo s naše strane, o tome svakako voditi računa. Ono što nas zabrinjava jeste kako je Vašim nadzorom potvrđen naš stav kako se nezakonito označeni medovi i dalje nalaze na našem tržištu. Sada smo dobili i službenu potvrdu da se to događa upravo u velikim lancima supermarketa. Njihov utjecaj na tržište i potrošače je ogroman i oni bi trebali biti perjanica sigurnosti i kvalitete hrane u Republici Hrvatskoj. Sada kad je jasno utvrđeno da je to dokazana praksa u Republici Hrvatskoj, zahtijevamo od Državnog inspektorata da istovjetno postupi i u ostalim trgovačkim lancima na hrvatskom tržištu!

 

Dozvolite nam da Vam ukažemo na još nekoliko detalja. S velikom smo pažnjom pročitali odgovor Državnog inspektorata u navedenom predmetu. U njemu smo uočili nekoliko vrlo važnih elemenata na koje Vam želimo skrenuti pažnju, a kako bismo doprinijeli sveukupnoj učinkovitosti sustava. Nastavno na navedeno, najljepše Vas molimo za odgovor na dva pitanja koja se nameću.

 

Ad 1.   Postupa li Državni inspektorat i samostalno ili samo prema prijavi?

 

Zabrinjavajuća je činjenica da čak i jedan tako dobro uređen i vođen subjekt u poslovanju s hranom poput SPAR Hrvatska d.o.o., krši pravni propis RH. Iz Vašeg odgovora vidljivo da je subjekt inspekcijskog nadzora, medove koji su bili predmet nadzora, nabavio 11.05.2020. i 06.07.2020. Podsjetit ću Vas kako su izmjene Pravilnika o medu (NN 55/2015, 47/2017) donesene u svibnju 2017. godine, a stupile su na snagu 01.01.2019. Vi ste vašim nadzorom utvrdili da se pravne odredbe krše i to više tri godine od njegova donošenja te više od godinu i pol od stupanja na snagu. Ako je to tako u SPAR-u, što mislite kakva je onda situacija u drugim trgovačkim subjektima? Kako je to moguće u Republici Hrvatskoj i zašto se po tom pitanju nije i ranije postupalo? Zar Državni inspektorat postupa samo po prijavama građana ili, kao u našem slučaju, jedne nevladine udruge?

 

Ad 2.   Neprimjereno dugo vrijeme za otpravu odgovora od strane Državnog inspektorata?

 

Pretpostavljamo da je vrijeme od datuma postupanja (11.09.2020.) do datuma koji je u Vašem dopisu datiran kao datum Vašeg odgovora (28.09.2020.), utrošeno na utvrđivanje činjeničnog stanja u ovom postupku. No jasno je vidljivo kako je od datuma za koji je datiran u Vašem odgovoru, do dana dostave na adresu nas kao prijavitelja, prošlo još dodatnih 17 dana.

Svjesni smo rokova koji proizlaze iz Zakona o upravnom postupku, ali ne možemo ne primijetiti kako je odgovor iz zagrebačke središnjice, u riječki područni ured „putovao“ čak 17 dana. Tek tamo se isti skenira i iz Rijeke dostavlja na našu službenu e-adresu. Dan kasnije, iz Rijeke stiže i poštom. Naše pitanje glasi – ako se aktivno promovira tzv. elektronički oblik prijava (u cilju povećanja brzine i učinkovitosti), što Vas onda sprječava da na isti način postupate i kod otprave Vaših pismena? Znate li Vi da pošta ne putuje dva i pol tjedna od Zagreba do Omišlja? Čak ni i u Hrvatskoj. Naravno, ako je poslana u rokovima, i temeljeno na datumima koji se navode u zaglavljima pismena.

 

Poštovani gospodine Glavni Državni inspektore, još jednom se zahvaljujemo na postupku koji je proveden i koji će zasigurno podići stupanj sigurnosti hrvatskih potrošača. Dozvolite da naglasimo kako su naša pitanja koja smo Vam uputili postavljena isključivo u smjeru unapređenja procesa te se nadamo da će ista poslužiti i u povećanju učinkovitosti kontrolnih mehanizama Republike Hrvatske, a sve na dobrobit naših građana.

 

S poštovanjem – MEDNO!

 

PREDSJEDNIK UPU PGŽ

Nedjeljko Mrakovčić v.r.

 

Na znanje:

Državni inspektorat, Područni ured Rijeka

Hrvatski pčelarski savez, Predsjednik;

Ministarstvo poljoprivrede RH, Kabinet Ministrice;

Arhiva UPU PGŽ, ovdje;

Hrvatska pčelarska i potrošačka javnost.

 

Odgovor MPS - SPAR Hrvatska